onsdag, december 14, 2005

Den där Platon...

Var är julstämningn? Usch... 1 och en halv vecka kvar till julafton och jag känner inget speciellt. Jättejobbigt. Tittar ut genom fönstret och irriterar mig på de grannar som är hemma men inte tänt sina stjärnor och ljusstakar. De gör inte direkt det mer stämningsfullt. Hoppas julstämningen kommer snart, för nog har jag försökt allt. Jag har 229 jullåtar, icas adventskalender, kollar varje morgon på julkalendern på tv, jag har bakat lussebröd (2 gånger!), bakat pepparkakor, gjort julkort och julklappsadresser, druckit glögg och massa massa julmust, och köpt alla julklappar...

Just nu sitter jag dock och är ganska ojulig. Har förberett för pizza och just nu jäser degen. Har massa goda pålägg; ruccola, oliver, rödlök, champinjoner, färska tomater och så skinka för pojkvännens skull. Det känns som en såndär kväll man borde fira. Vad vi firar vet jag inte. Kanske skapat en ny tradition med pizza 14:e december varje år. Fast hemma hos oss är varje dag speciell och fest. Mysigast så!

Imorgon är en föreläsningsfri dag. Ska åka till Kista Galleria och träffa pappsen och äta lunch och styra upp lite julklappsbestyr å hans vägnar. Sedan åker vi till Willys där jag ska stoorhandla. Tänkte försöka fixa den mesta julshoppingen så vi slipper göra det när skolan är över den 22:a.



Under Antiken var inte kvinnan mycket värld men Platon sa faktiskt något klokt:
"Finns det något som säger att en tik jagar sämre? Den enda anledningen till att kvinnan är sämre är att hon uppfostras annorlunda och inte får lika mycket mat."

I och för sig syftade Platon mest på att kvinnan faktiskt skulle fungera som krigare och inte som en medborgare hon borde ha varit, men med tanke på hur man såg på kvinnan på den tiden känns Platons ord ganska bra ändå...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida