torsdag, januari 12, 2006

gäsp. och trängselskatt.

Så fruktansvärt trött idag. Och frusen. Var i skolan och pluggade men var tvungen att åka hem tilll mina tofflor och min vetekudde. Just nu skulle jag göra allt för ett badkar. Jag behöver ett varmt bad innan jag förfryser.

Hoppas bara att jag inte är på väg att bli sjuk. Har tenta om 1,5 vecka. Började med instuderingsfrågorna igår och som vanligt gör stressen att jag inte kan organisera mitt pluggande utan istället försöker jag svara på alla frågor samtidigt.

På lördag åker pojken till Åre. Jag blir ensam ända fram till torsdag. Supertråkigt. Kanske är det ändå bra att vara själv under tentaveckan så att jag verkligen får saker och ting gjorda.

Lokalnyhterna på tv4 imorse berättade om någon nisse som tryckt upp Peter Erikssons (mp) registreringsskylt (eller numret i alla fall) som dekal som han sedan sålde på nätet. Jag håller helt med Eriksson om att det var ett rikigt pubertalt och onödigt "skoj". Tycker man att trängselskatten är fel kan man väl debattera om det istället för att hoppa på enskilda politiker. För det är ju precis vad det är, personangrepp. Jaja, den där malliga killen brevid Eriksson i studion tyckte väl att han fick tillfälle att visa sitt missnöje på ett positivt sätt men nog blev det helt tvärt om. Dessutom verkade han inte riktigt veta vad han pratade om. Sorgligt.

Ett argument verkar vara att istället för att minska trafiken bygga fler vägar. Och dessa som anser detta anser i samma veva att trängselskatten blir dyr för skattebetalarna. Men tror dessa personer att nya vägar skulle bli billigt? Sedan är det faktiskt inte så att trängselskatten slår hårdast mot låginkomsttagare som många säger. Faktum är att det är tvärtom. Hos de med lägst inkomster i Stockholm så använder man i mycket högre grad kollektivtrafiken. Intäkterna från trängselavgifterna gör att det kan satsas på billigare och bättre kollektivtrafik.

Jag säger då det. Egoismen är stor hos trängselskattsmotståndarna.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida