tisdag, mars 07, 2006

Man ska inte kasta sten i glashus.

Nu är det dags för moderaterna att sluta leka martyrer. Visst, jag håller helt med om att det är fel med personangrepp och förtal och jag står inte på något sätt bakom varken mail eller bloggar med sådant innehåll. Men jag blir bara så förbannad.

Vilka är det som alltid har drivit smutskastarkampanjer om inte moderaterna? Listan kan göras lång vilka medel de inte skyr för att ta över makten i Sverige (vilket för övrigt inte har gått speciellt bra). Det handlar om personangrepp, förtal, mobbning och våld. Men hur stor har uppståndelsen kring deras metoder blivit då? Nä, då har det tydligen varit okej för politiker att bete hur som helst.

Under min första valrörelse som aktiv SSU-are 1998 fick jag den första inblicken i hur muf fungerar. Det var partiledardebatt på TV4 och utanför TV4-huset hade ssu'are och muf'are samlats. Snacka om aggressiva ung-moderater. För att synas mest och hamna närmast ingången pucklar de på oss ssu'are med sina plakat. De brukade våld när vanligt folk hade tänkt sig att stå utanför TV4-huset och skrika lite heja-ramsor och ta emot sin partledare efter debatten. Det ska börjas i tid...

Jag kommer för övrigt från Upplands Väsby och har en mor som där är kommunstyrelsens ordförande. Jag är fruktansvärt stolt över min mamma men tyvärr så är det ju så att myntet har två sidor. Jag har fått se mycket av moderaternas fulspel i Väsby. Är det något de är bra på så är det att sprida rykten. Eller vad säger ni om att en viss moderatherre gärna talar om för folk i kommunen att kommunstyrelsens ordförande ser till att det blir plogat hemma på hennes gata först av alla gator? Snacka om att fara med osanning.

Under en kort period satt jag själv i kommunfullmäktige i Upplands Väsby. Det var inte lätt att vara ung och heta Edwinson i efternamn. Inte trodde jag att mobbning och psykning ägde rum i fullmäktige... Jan Holmberg var aldrig sen att hoppa på mig när jag hade talat i talarstolen och en av hans kommentarer var riktigt smutsiga. "Lilla Linda, det har väl du varit med och diskuterat hemma vid köksbordet många gånger..." var vad han sa till mig när vi diskuterade en fråga. Kommentarer överflödiga. Tror att det var där jag fick nog och slutade.

För att återgå till Muf. En av deras argument pekar på personangrepp i allra högsta grad. Argument som helt och hållet går ut på att Göran Persson är för tjock för att vara statsminister. Ska man skratta eller gråta?

Har inte lust att älta det här egentligen men jag är så fruktansvärt trött på hur allt det här tagits upp i media och hur moderaterna försöker fiska röster på detta sätt. Jag önskar bara att folk fick se hur deras taktik sett ut och ser ut. Hur de alldeles för ofta försöker sprida falska rykten och sätta sig på sina motståndare.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida