onsdag, november 02, 2005

Min Julorgie (tillägnad mor)

Nu har det börjat. Jag kunde inte hjälpa det, kunde inte hejda mig. Jag har köpt mina första jultidningar. Tidningar som handlar om julen alltså.
Amelia Jul (varje år)
Jul-Revyn
Drömhem och trädgård Jul

Stod även och tummade på Ica Kurirens Julmattidning men lyckades hejda mig. Det är ju faktiskt inte dax att laga mat, baka och göra godis än!

Mamma, om du läser det här. Få ingen chock.

Kan faktiskt bara tala om att det är min mammas "fel" att det blivit så här. Varje år har hon fixat den mest fantastiska julen. Mer underbar jul än min mammas finns inte.

Pga detta har jag blivit lite skadad. Jag kan inte skylla det bara på min uppväxt för min syster är inte riktigt lika fanatisk som jag. Men så är jag väldigt speciell och känslomässigt labil också. Detta resulterar att traditioner inte under några omständigheter får rubbas.

I alla fall, som säkert har insetts, så är julen jätteviktig för mig. För mig är det den härligaste tiden på hela året. Så nu har jag redan börjat frossa i tips gällande pynt, mat, bak, klappar och mycket annat.

Vissa principer har jag dock. En del saker får inte börjas med hur tidigt som helst.

Jag håller på mig när det gäller:
julmust
pepparkakor
lussekatter
julgodis
glögg

Inga ljusstakar eller stjärnor framme innan lördagen innan 1:a advent
Ingen gran eller skinka före 23:e december

Men hur fint jag än pyntar hemma så är det inte riktig jul förrän jag stiger in i mina föräldrars hus på julafton. Dan före dan har mor förtrollat hela huset med sitt jultrollspö (mamma, jag vet att du sliter som ett djur men nog är det allt trolleri det ju gör!) så när dopparedan kommer är huset en riktig julstuga.

Fast det vore ju trevligt om det kom lite snö också. Den dagen det snöar då kommer jag absolut inte kunna släppa tankarna på jul :)

1 kommentarer:

Klockan 8:33 em, november 07, 2005 , Anonymous Anonym sa...

Kände på mig att jag borde kommentera dessa rader. Vet bara inte hur.Visst är det härligt att du tycker om din barndoms jular och att mina ansträngningar uppskattats. Jag tror varje år att jag ska börja i god tid med julföreberedelserna och ska sitta i lugn och ro kvällen före julafton och njuta att lugnet och pyntet, men nej då. Skinkan i ugnen och jag själv på knä för att torka golv och julgröten på spisen strax innan klocka blivit midnatt.Sedan ska också julklapparna slås in i fina paket. Visst är det konstigt att du trots detta tycker att julen är så fantastisk.
Många kramar Mamma

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida