söndag, mars 18, 2007

Extra Partikongress.

Den här helgen pågår Socialdemokraternas extra partikongress. Under gårdagen var jag där som åhörare. Det var ett historiskt ögonblick då Mona valdes till Socialdemokraternas första kvinnliga partiordförande.

Idag finns jag inte på plats i Folkets Hus i Stockholm men jag följde Monas tal från TV-soffan. Det var ett fantastiskt tal med glöd och energi. Hon tog upp mycket som har kommit i skymundan i vårt partiarbete under den senaste tiden. Då jag brinner mycket för barn-och ungdomsfrågor kändes det otroligt bra när Mona talade om samhället ur de yngre medborgarnas perspektiv. Sexualiseringen av det offentliga rummet är en fråga som är viktig inte minst för att jag själv påverkas av den ständigt. Jag vet hur jag som ung tjej ständigt brottas med mig själv när jag kämpar för feminismen men samtidigt ständigt kommer på mig själv att vilja passa in och se ut som tjejen på det senaste omslaget av Cosmopolitan.

Det är många, både positiva och negativa, intryck att smälta från helgen. Förhoppningsvis kan jag senare idag återkomma med fler reflektioner.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida