tisdag, februari 27, 2007

Jag är en sopspion.

Jag har börjat extraknäcka som sopspion här i huset. Det är dock ingen annan än jag som vet om det.

I vår källare har vi en tunna märkt "Tidningar". Däri slängs det tyvärr inte bara tidningar. Jag brukar alltid ta tillfället i akt att när jag går förbi denna tunna kolla vad för intressant som ligger däri och svära för mig själv över alla idiotiska människor som inte kan skilja tidningar från plast, pizzakartonger, frigolit med mera.

Jag förstår inte riktigt vad problemet är. Är det lathet? Hur kan man låta ens lathet vinna över ens moral? Låta den vinna över andra människors välmående? Över vår miljö? Eller är det helt enkelt moralen som sviker?

Jag har tagit det hela ett steg längre och nu börjat kolla vad som slängs i samband med diverse plast och skit och letar då specifikt efter adresslappar och adresserade tidningar. När jag väl hittar lämpliga uppgifter som kan koppla samman idioten med plasten vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Argt uppsöka personen i fråga, banka hysteriskt på densammes ytterdörr och sedan hålla moralpredikan? Nja. Jag kontaktar nog styreslen istället. Jag är spionen, styrelsen får sköta det praktiska.

Helt ärligt är jag faktiskt väldigt less på alla de som inte tänker steget längre. Idag när jag kom hem stod det en sån där stor orange säck utanför vår port. (De används till att samla ihop byggmaterial vid renoveringar och liknande). Det som upprörde mig var att det stack upp en digitalbox ur säcken. Hur tänkte den som hade slängt den där egentligen? "Elektronik och betongrester - ja, det sorteras väl ihop?"

Sanningen är den att jag är uppväxt med sopsortering samt ett antal komposter på tomten. Det har diskats mjölkpaket, sorterats tidningar, papper, glas, kartonger...you name it! Komposten var skitäcklig att tömma, men jag är inte så dum att jag inte fattar varför vi hade den.

Trots detta anser jag mig inte vara någon extrem sopsorterare. Jag anser mig bara ha fått en bra uppfostran i miljöfrågor. Men så himla speciellt är det väl ändå inte? Varför vi sopsorterar kan väl vem som hels räkna ut? Varför en del människor inte gör det ter sig dock som en stor gåta.

Så, är det lathet eller bristande moral? Eller något annat? Det är i alla fall inte på något sätt försvarbart.

1 kommentarer:

Klockan 4:46 em, maj 01, 2007 , Anonymous Anonym sa...

"Varför vi sopsorterar kan väl vem som hels räkna ut?"

Jag vet faktiskt inte. Och jag anser mig vara påläst. Förklara gärna varför vi ska sopsortera. Kan du komma med ett bra argument är jag villig att sopsortera, men ingen har hittills kunna ge ett argument som håller.

Tycker det mesta verkar vara en trend där 98% gör som de är tillsagda och två% skrattar.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida