tisdag, februari 20, 2007

Tjejer och teknik.

Jag är sällan en så aktiv bloggläsare som när jag har en hemtenta, eller dylikt, att skriva. Under dagens runtsurfande har det slagit mig hur många tjejbloggar som är rosa/röda/lila och killbloggar som är blåa/gråa/svarta. (När jag skriver tjej- och killbloggar syftar jag till skribenterna)Varför ser det ut så?

Min blogg är grön och grå. Vad betyder det? Att jag inte är tjejig nog?

Nä, det är klart att det inte gör. Men det känns så sjukt ur tiden på nåt sätt.

Men så är det ju så att jag oftast gillar rosa. När jag ser en rosa teknisk pryl så utbrister jag: "Åh, vad söt!" Varför? Knappast föddes jag sån. Och varför ska tekniska prylar produceras i rosa för att tjejer ska vilja ha dem? Jo, för tjejer gillar ju inte teknik egentligen! (Detta skrivs med ett högst ironiskt tonfall, fungerar dock ej så bra i textform)

När jag läste Elektroteknik på KTH så skulle vi arbeta i en projektgrupp. Projektet gick ut på att bygga en robot som även skulle programmeras för att utföra diverse uppgifter. I gruppen var vi 2 tjejer och en av killarna tyckte att då kunde ju vår uppgift vara att skriva rapporten som skulle in, så kunde killarna ägna sig åt "det där tekniska" (som inte tjejer förstår??) Jag blev skitförbannad och undarde vad det var frågan om. Detta upplevde den här killen som skitobbigt! Han tyckte att det var så jobbigt att han kallade till gruppmöte tillsammans med handledaren där han uttryckte sin frustration över att ha blivit tilldelad en så "killig" uppgift med två tjejer i gruppen.
Fattade han noll? Förstod han inte att vi gick utbildningen för att vi var intresserade av elektroteknik och programmering, för att vi ville bygga robotar? Som tur var förtod handledaren det men det var inte speciellt roligt när jag längre fram i utbildnigen förstod att det inte var ovanligt att tro att tjejer inte platsar på Elektroteknik och liknande utbildningar. Är man tjej och läser på KTH, då läser man väl ändå kemi, eller? (Ironi, än en gång)

Nu ställer jag mig frågan varför jag slutade på KTH. Jag fixade tentorna, jag tog mina poäng. Kände jag att jag inte passade in? Helt ärligt har jag ingen aning, men det skrämmer mig lite...

6 kommentarer:

Klockan 9:24 em, februari 20, 2007 , Anonymous Anonym sa...

Hej vännen!

Tack för en intressant diskussion. Jag bli förvånad men samtidigt inte (mest irriterad, förbannad) när du berättar om din projektgrupp! Det kryper i kroppen! Vilken snubbe...

Vi har ju diskuterat genus och jämställdhet. Det här är en jättebra situation som jag kan berätta om, när vi snackar människors olika inställningar!

Puss!

 
Klockan 10:21 em, februari 20, 2007 , Blogger Linda Edwinson sa...

hej gumman! vad glad jag blir att du är här och läser. jag är så glad att du som är så klok har ett så pass viktigt yrke! jag blir så stolt och varm i hela kroppen!
kram!

 
Klockan 10:28 em, februari 21, 2007 , Anonymous Anonym sa...

hej du.. måste bara säga att jag hoppade också av kth en gång i tiden. vantrivdes något enormt. gick med stor majoritet killar på gymnasiet men att vara en prick i ett hav killar på kth var faktiskt jobbigt. andras fördomar mot tjejer på IT blandade med mina mot dessa tråkiga datanördar och en vision om ett jobb där jag för alltid skulle arbeta med dessa människor fick mej att söka mej lååångt bort till ekonomsidan istället. folket står jag inte ut med här borta heller allt som oftast men det känns ändå många gånger bättre än min tid på kth!

jag är glad att jag insåg att skolan och mentaliteten inte var något för mig, och att jag sökte mig till något så mycket bättre istället för att stanna och kämpa när man ändå inte trivs med det.

man ska inte göra det så svårt för sig när man inte behöver det, och hoppas du tycker att du gjorde rätt val, jag vet att jag gjorde det! :)

 
Klockan 8:55 fm, februari 22, 2007 , Anonymous Anonym sa...

Hej...

Jag blir både arg och lessen när jag läste din Blogg. Jag trodde inte sånt där förekom bland belästa upplysta killar..Jag jobbar som Bergsprängare i en gruva. Och det är ju mest bara killar som jobbar där. Men vi har en kvinlig Gruvchef. Ocj jag kan lova dej att hon är både uppskattad för sitt kunnande och sitt sätt att hantera folk..
Så ge inte upp hoppet om jämlikhet.

Ola

 
Klockan 5:16 em, februari 22, 2007 , Anonymous Anonym sa...

Ditt inlägg berörde mig djupt! Att skapa sådana starka manliga normer på en skola är för jävligt. Oavsett varför du slutade på KTH så belyser d u ett viktigt problem som antagligen fått många andra tjejer att sluta. Den homogena högskolan bildar med sina normer murar som stänger ute många studenter. Något som säkert inte blir bättre med en allians som inte har någon politik mot snedrekryteringen till högskolan.

Kram Roya som äntligen kommit runt problemet med att kommentera!

 
Klockan 10:42 em, februari 22, 2007 , Blogger Linda Edwinson sa...

så mycket fina och kloka kommentarer. tack :)

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida