söndag, oktober 15, 2006

Jag är så arg.

Jag har inte kunnat blogga på flera dagar. Jag är alldeles för arg. Jag blir argare för varje dag när jag vid frukostbordet slår upp DN och upptäcker hur den nya regeringn granskas. Det som stör mig är mediabevakningen som bytt riktning. I valrörelsen kunde vi gott behövt lite mer granskning av Alliansen och deras förslag och politik. Istället blev det endast Socialdemokraterna som sattes under lupp. Hur står man ut med sig själv när man som journalist utmärker sig som värsta sortens kappvändare?

Jag blir arg när jag läser om hur mediagranskningen slår olika hårt på män ock kvinnor.

"Sist och slutligen kommer man inte runt detta med könet. Mona Sahlin, Laila Freivalds (lägenheten), Maria Borelius och Cecilia Stegö Chilò har grillats hårdare än manliga politiker i motsvarande situation.
Notera hur snabbt Tobias Billström och Anders Carlgren gled av kroken. Under Sahlin-affären hette den manliga spegelbilden Per Unckel, som åkte för mycket taxi, men vem kommer ihåg det?"
Niklas Ekdal, DN 061015

Jag blir jag när jag ser hur Alliansen sliter sönder och trampar på den svenka välfärden som de i valrörelsen låtsades värna om.

Angående a-kassan säger Lars-Anders Häggström, Handels ordförande:
"Det är ett skamlöst sätt att flytta kostnader från arbetsgivarna till den anställde. Inte nog med att man ökar kostnaden för löntagaren, man tänker även sänka ersättningsnivån i a-kassan. Ju mer som kommer fram om regeringens planer, ju mer bekräftas de allra värsta farhågor vi varnade för i valrörelsen."

I veckans Argument på SVT diskuterade Häggström och Catharina Elmsäter-Svärdh(m) fack- och a-kassaavgiften. Jag blev så arg att det svartnade för ögonen. Alliansen vill att folk inte ska vara med i facket därför höjs avgifterna, detta är glasklart. Trots det klara budskapet sitter Elmsäter-Svärdh och påstår att det är upp till facket att erbjuda så bra tjänster att folk är beredda att betala flera hundra kronor mer i månaden. Men 600-700 kronor i månaden för att vara med i a-kassan och facket, det är fullkomligt absurt! Det är samtidigt ett skämt att Elmsäter-Svärdh inte kunde förklara varför LO-medlemmarna ska betala mer än tjänstemännen. En handelsmedlem får en ökning med 263 kronor och en finanstjänsteman får en ökning med 15 kronor. Hur kan detta vara okej? Och hur kan det vara försvarbart att jämföra a-kassan med en försäkringspremie så att personer i yrkeskategorier med hög arbetslöshet ska betala högre a-kassa?

Och arg, det kommer jag att fortsätta att vara. De "nya" moderaterna visade sig vara lika välfärdsfientliga och överklassbetonade som alltid.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida